Overnatning / Glamping

søndag den 23. oktober 2016

Kig med ind i det gamle værksted.

Bag denne dør er det gamle værksted. Da vi overtog gården for 31 år siden, var der kalvestald. Den skulle vi ikke bruge, så vi havde værksted derinde i nogle år. Men bygningen var i dårlig stand, trods det charmerende ydre. Rummet blev for klamt til værksted, så det blev flyttet over i en anden stald.


Rummet er siden blevet brugt til opbevaring af gamle cykler, byggestillads og andet der godt kunne tåle lidt fugt af og til. De sidste år har gæssene haft den ene halvdel, der hvor der var tørt.

Der hang noget stillads ned fra nogle brædder oppe på bjælkerne, det var dem jeg slog hovedet imod. Ikke alvorligt, med lige det der gjorde at der opstod en ny ide. En ide der første en masse arbejde med sig.



Det der gjorde rummet virkeligt klamt, var de plader der sad/havde siddet under taget. De var mere eller mindre faldet ned/hang i laser, og den sparsomme isolering der var ødelagt af gnavere, faldt ned i klumper.


Der var vokset kaprifolie ind gennem taget, det så virkelig romantisk ud, men ikke særlig sundt for taget.


Rummet er nu helt skrællet for alt hvad der var klamt, gammelt træ, plader, isoleling, og reolen. Der er gjort grundigt rent, trikket med den store kompressor, der blæser alt spindelvæv, støv og skidt ned, virker så godt. Der er kørt et par læs affald på genbrugspladsen. De itugåede ruder mod vest er skiftet, samt nye bundstykker i vinduerne, så glasset havde noget at sidde i. Væggene er kalket 2 gange, uden at det dækkede, men så kom murersvigersønnen med en spand pulver til mig, hvor jeg bare skulle røre vand i, og så blev væggene hvide. Det var noget cementbasseret, (Skalcem 100 fra firmaet Skalflex) som jeg malede på med rulle og pensel. Det bandt fint ovenpå de kalkede vægge.


Der er fin udsigt ud af de små ruder mod vest.


Det rå tag er flot, der er skiftet nogle af stenene.


Vi har hængt rionet op under taget, og lagt lysnet med varmt hvidt lys ovenpå, så der nu er et blidt lys, der passer perfekt til det der skal ske derinde de næste uger.


Det grove er ordnet, så nu begynder det sjove, kan godt afsløre at det bliver en del af årets julehave. 

Fra at være et klamt sted, er der nu lyst, rent og rart. Et rum der vil kunne bruges til mange forskellige formål, hen over året.


Det gamle værksted set udefra.


18 kommentarer:

  1. Hold nu op, I har haft travlt - jeg venter spændt på fortsættelsen!

    SvarSlet
  2. Hvor er det dejligt at I får gjort bygningen mere brugbar! Det lyder smart med det pulver du fik! Ved du hvad det er/hedder? God fornøjelse med alt det sjove!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt.
      Pulveret hedder Skalcem 100 og er fra firmaet Skalflex. I har nok også noget der skal kalkes/males, nu hvor i bor på landet.

      Slet
    2. Skalcem er meget meget tæt,og har ikke samme egenskaber som kalk så man skal ikke bruge det på ældre huse/ bindingsværk osv (ville bare nævne det, inden alle dine læsere går i gang) :-) hilsner

      Slet
    3. Tak. Nej det har det ikke. Nu skulle jeg jo have dækket nogle gamle misfarvede vægge, og det er indendørs, så der går det fint an. Udendørs ville det ikke være så godt ovenpå kalk.
      Jeg har tidligere brugt en udendørs murmaling ovenpå kalkede vægge, i vores garage, det holder stadig fint, efter 22 år.

      Slet
  3. Godaften Anette.Nu ser den gamle stald bare hyggelig ud.
    Godt at få den malet og fået noget hyggeligt lys.
    Er jo nu spændt på at se hvad du mere finder på.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
  4. neii hvor er det spændende, det ser ud til at være et MEGET hyggeligt rum

    SvarSlet
  5. Hej Anette. Det var et stort arbejde,men hvor bliver det flot.Nu mangler du så bare et "krybbespil" til at stille i din "stald". Men uanset hvad det bliver, er jeg sikker på at det bliver smukt. Ih hvor jeg glæder mig til at se jeres julehave LIVE. Hygge herfra.

    SvarSlet
  6. Utrolig flot 😃 - venter spændt på hvad der nu skal ske 😃😃😃

    SvarSlet
  7. Med sommerfugle i maven og romantik i øjnene- det er så fint/hyggeligt og spændende:-)

    SvarSlet
  8. Det ser rigtig fint du :) Hvor har du de to store fakler fra som hænger på hver side af døren? Er de "homemade" eller? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. De to store fakelholdere, er købt brugte for mange år siden, og var blevet gemt og glemt :-) Jeg fandt dem inde i værkstet. Kobberolielamperne der sidder i, havde jeg på nogle søjler nede i haven. Men de kunne lige presses derned, da jeg fik trukket lidt i gaflerne, der holder dem. Så rent genbrug.

      Slet
    2. Ja tænkte det nok ;D De er vildt fede!

      Slet
  9. Tak, søde Anette! Jeg har på fornemmelsen, at Skalcem 100 bliver min nye bedste ven :-) Vi må altså se at komme op til dig til julehaven i år - det er to år siden, vi var til julehave sidst - alt for længe.
    Kh, Karen

    SvarSlet
  10. Hej. Nej hvor er det spændende. Det er en supergod idé, med rionet med lysene i. Det er næsten en rigtig nissehule. Jeg kan godt lide billedet taget af værkstedet udefra. Det ser utrolig hyggeligt ud. Du er ret sej, at du tager værkstedet i brug og shiner det op. Jeg synes nogle gange, det kan være svært at se mulighederne og når noget har været lige frem klamt, synes jeg, det kræver et stort mod at gå i gang, så jeg synes, det er utrolig godt gået!

    SvarSlet
  11. Ja Anette jeg ser for mig et rigtig nissepar - nissemor sidder i gyngestolen og strikker på en sok og nissefar kommer brænde på komfuret (smile)
    Oskars mor

    SvarSlet
  12. Kære Anette og John. Sikke et stort arbejde I har udført og hvor er det blevet flot. Det er virkelig en genial idé. Også Leilas idé med et krybbespil......men din idé er garanteret lige så god, Anette. Uuuh, hvor jeg glæder mig til at se det.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet