Overnatning / Glamping

torsdag den 21. februar 2013

Judaspenge og barneleg


Endnu en af mine elskede 2 årige. Her i selskab med stedmoder, prydløg og bregner. I baggrunden ses en del af legepladsen. Judaspengene kan jeg huske at have leget med som barn, vi søskende og naboens børn, byggede huler i skoven, som var en gruppe vindblæste træer ud mod vest. Indianerhuler, bål og blomster fra haven var faste indgridienser i legen. Indianerhulerne blev bygget af lange grene, hos min veninde havde vi en hel indianerby. Der blev også bygget hule af gamle brædder, indrettet med gulvtæppe, og stearinlys var en del af hyggen der. Stenalderleg i gårdens stendynge og halmhuler på loftet. Vi har også eksperimenteret med en lerhytte ved en stor mergelgrav, langt ude i marken, og tænk der var ingen der holdt øje med os, men sådan var det dengang. Dejligt frit, masser af sol om sommeren, masser af sne om vinteren, og vi legede ude det meste af tiden. Vi byggede faktisk også huler på stuehuslofterne, der var det gamle gardiner, tæpper, papkasser og alt muligt fra pulterkammeret der blev brugt. Købmandsbutik havde vi da også på loftet.
Dejlige minder fra min barndom, hvor man var barn og kunne lege så længe man gad. 
Jeg er vist ikke blevet helt voksen endnu for jeg elsker stadig at lege huler ( nu i form af lysthusehuse og potteskur, soveskur og skurvogn ) Blomsterne er der blevet mange flere af, og vand har jeg også i haven. 

14 kommentarer:

  1. Godt du stadig er et legebarn :-) Anette, jeg har linket til dig fra min blog i dag. - Det er forhåbentlig ok ...?

    SvarSlet
  2. Åhh et dejligt billede.. Missen ser ud som om den lige er er blevet forstyrret i søvn og skal se hvem der forstyrre ;)
    vh
    Hexia :)

    SvarSlet
  3. Skønne barndomserindringer, jeg sad netop og tænkte på, at du stadig leger med huler :) Jeg kan huske, at vi lavede købmandsbutik af æblekasserne derhjemme. Min far havde frugtplantage, jeg har også leget på halmloftet som barn.
    For øvrigt havde vi også en mergelgrav, men der var det forbudt at gå ned uden voksne.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Husker også hulerne fra min barndom, jeg voksede op i en skov, så det var nærliggende - kan genkalde mig duften af de afskårne bregner som blev brugt til at tætne hytterne med...... og ekspeditionerne ud i junglen - som var en område med gamle elletræer og pil i mosehuller - utroligt, at vi alle sammen overlevede - for, som du skriver - der var ingen der holdt øje med hvad vi foretog os. En skøn barndom.

    SvarSlet
  5. Hej Anette

    Ja Anette dengang var det nok lidt mere frit og man fik lov til at være barn så længer man var barn. Idagens Danmark skal man jo helst læse og regne inden man er født :-) Det er selvfølgelig lidt overdrevet, men jeg syntes man ser en tendens til at alle de almindelige ting som købmandsbutik, dukkeleg, hulebygning, perler osv er noget børn får mindre og mindre tid til. Og hvor er det synd, det hele skal gå op i elektriske spillemaskiner og længere skoledage. Istedet for at komme ud og være kreative på den ene eller anden måde.
    Flotte judaspenge, de findes ikke her, men mon ikke jeg skulle overveje det kraftigt.

    Rigtig god dag, her har det sneet mere eller mindre de sidste timer, nu kunne det alt godt forsvinde. VI VIL HAVE FORÅR:-) :-)

    Knus herfra det midtfynske, Pia

    SvarSlet
  6. Skønne judaspenge, dem må jeg også have sået.
    Ja, min barndom var også dejlig fri, og man var altid ude og lege. Min mor vidste ikke altid lige hvor jeg var, men sådan var det bare.
    Mine børn på 12 og snart 15 er ikke meget for at komme ud, det er mere computeren der trækker.

    SvarSlet
  7. Judaspenge er en skøn og tidlig blomst, jeg har den endnu ikke i min nye have, men jeg har frø, så de bliver sået når sneen er væk :)
    Vi havde også huler i en mergelgrav, og var konstant ude og lege i en stor gruppe af unger! Tit skulle vi hav de små søskende med osse, og det tror jeg ikke nogen ville gøre i dag. Der var ihvertfald mange ret farlige situationer når 10-12 årige leger, og samtidig skulle have ansvar for 5-7 årige. Men det var en skøn fri barndom :)
    Ønsker dig en rigtig dejlig dag!

    SvarSlet
  8. Hei! Dette satte minnene i gang. Hytter av granbar og hemmelige gjemmesteder i hagen. Det synes jeg det fortsatt skal være i en hage. Så deilig å oppdage en ny spennende og inspirerende blogg. Drømmehaven viste vei og jeg legger meg som følger. Ha en fin dag! Hilsen Anne

    SvarSlet
  9. Hej Anette.Dejlig historie fra din barndom.Vi havde også en meget fri barndom,hvor vi legede
    over hele byen,og i vores store park.Jeg lavede også tømmerflåder til vores lille sø,
    og hang med hoved nedad i de store træer.Ja! det var dejligt frit at være barn dengang.
    Og vi savnede bestemt ikke hverken spil eller computer.
    Men tiderne er jo noget helt andet idag,og sådan skal det også være.God dag til dig knus Jette

    SvarSlet
  10. Som et supplement til din historie, kan jeg fortælle, at mine små børnebørn bruger judaspengene, som mønter, når de leger butik. Når de har sat frø af, selvfølgelig. Sidste år rykkede den mindste for pengene, og jeg måtte så lige forklare, at de lilla blomster dér, var dem, der senere blev til penge! Herligt at bruge haven kreativt på den måde også. Jeg er kunde i butikken, når de sælger alt lige fra sneglehuse, sten, blade og saftevand!

    SvarSlet
  11. Barndommens minder er lyse og dejlige, jeg tror vi er en generation hvor der har været plads til at være børn.
    Jeg har en 3 år ældre bror, hvilket også påvirkede min leg da jeg altid legede sammen med de lidt ældre drenge, cowboys og indianere, snitte pinde og skyde med slangebøsser, kravle i træer og hamre sæbekassebiler sammen. Smil..som Sussi skriver, det er utroligt vi overlevede...vores mødre viste vist heller ikke altid hvad vi lavede..;-)

    SvarSlet
  12. Det var så hyggeligt :o)
    Kan huske min mormors bregnebed blev omdannet til grønne huler med gange, og på høloftet har vi drukket RIGTIG meget saftevand og spist RIGTIG mange småkager... Åh det var tider.

    Her hvor det er koldt gider mine drenge ikke ud, med mindre der står kælkebakke på planen. Om sommeren er det faktisk ikke meget jeg ser til dem, men vi bor også i et område der lægger op til krige, hulebygning og fri fantasi.

    Kh Lise

    SvarSlet
  13. Jeg er også opvokset på landet, så vi byggede også huler og legede i den, lavede mad over bål og hyggede os meget.
    Judas penge har jeg også endelig fået i haven. Det er sjovt, hvordan det er med planter, noget som vokser som ukrudt et sted har svært ved at gro andre steder. Når jeg fortæller at de ikke rigtig har villet slå an her hos mig, tror mange slet ikke på det.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  14. Et smukt bed i flotte farver. Mine judaspenge står nu og beriger haven med hvide penge.

    Jeg er vist også et evigt legebarn ;-)

    SvarSlet