Overnatning / Glamping

onsdag den 27. august 2014

En hæk af kæmpeverbena.

Hæk og hæk er måske så meget sagt, men det var den ide, jeg fik en af pinsedagene, hvor jeg lagde og nød solen i liggestolen, her ved skurvognen. 
Jeg opdagede nogle små selvsåede kæmpeverbenaplanter, og så opstod tanken om en hel hæk udenfor kastaniehegnet, på det smalle stykke jord, mellem hegn og kornmark.


De små planter blev priklet ud, og suppleret med nogle jeg havde overvintret. Et smukt syn, specielt på solskinsdage, hvor der er et fantastisk liv af sommerfugle i blomsterne.


Kornmarken er nu høstet, men mon ikke marken snart bliver grøn igen. Af enten grøngødningsplanter eller vintersæd, som skal i jorden i denne uge.


13 kommentarer:

  1. De er nemlig smukke, men også temmelig villige til at formere sig ;-)
    Det mindste berøring jeg har med dem, så stikker og brænder det på hænder og arme :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er smukke, ærgerligt at du ikke kan tåle dem.

      Slet
  2. Jeg har for første gang i år, haft en kæmpeverbena i haven. Og det er bestemt ikke sidste gang, har jeg bestemt.
    De passer rigtig fint til kastaniehegnet.
    Hilsen
    Birgit M.

    SvarSlet
  3. Kæmpeverbena er skønne - også som hæk :)

    SvarSlet
  4. Gid ide og det ser godt ud. Jeg gad godt slænge mig, med en god bog i liggestolen og så bare nye synet og bogen. Knus Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men du kan da godt låne liggestolen Laila, jeg skal nok komme over med en bakke med te eller kaffe til dig :-) Det er virkelig et dejligt sted til en pause :-)

      Slet
  5. Jätteverbenan är så fin! Plantorna brukar vara dyra att köpa, jag har frösått dem några gånger med varierande resultat.

    /Jenny

    SvarSlet
  6. Hej Anette. Jeg lagde mærke til din hæk af Kæmpeverbena, da jeg boede i din skurvogn tidligere på sommeren. Jeg tænkte, at den var smuk og en god ide. Jeg har også Kæmpeverbena i haven i år, som jeg er meget glad for. Mvh. Helle Jørgensen

    SvarSlet
  7. Ja, det var en god idé med en hæk sådan, og hvis de bliver stående og selvsår sig, tror du så ikke hækken bliver endnu bedre til næste år?
    Hilsen Lene

    SvarSlet
  8. Kære Anette.
    Jeg har lige købt noget nyt kastanjehegn som skal bruges til at lave en lille andegård. Det kastanjehegn vi har omkring køkkenhaven, er sat op af en professionel på nogle kæmpe pæle. Da vi var på besøg hos jer, lagde vi mærke til at jeres kastanjehegn står på meget mindre pæle - og vi tror endda vi selv kan sætte det op hvis vi bruger den slags pæle. Nu sidder jeg så og skal til at finde nogle pæle, og så er det jeg vil spørge dig hvad jeres måler - både i diameter og i længden? Der står allevegne at de skal 60 cm i jorden, men jeg tænker at man måske kan snyde og nøjes med lidt mindre ...
    Du skal endelig kun svare på mit spørgsmål hvis du har tid og overskud til den slags :-)
    Vi går stadig og taler om hvor vidunderlig din have er!
    Kh Nana

    SvarSlet