Overnatning / Glamping

fredag den 24. marts 2017

Genbrug grene fra pletter i luften, til fin rede.

 Grene fra en forvokset pletter i luften, blev til en fin rede til betonæg.

 Den forvoksede pletter i luften, vokser i et støbt betontrug, som står ved siden af døren ind til drivhuset. Der har den stået i flere år og kommer troligt igen hvert forår. Den blev sidste sommer så kraftig, at døren blev svær at åbne og lukke. Så nu fik den en beskæring, så døren igen kan komme op og i. Jeg har ikke klippet mere af end højst nødvendigt, for den er så fin op ad drivhuset.


 Af afklippet formede jeg en rede, som passer perfekt til de hjemmestøbte betonæg.

Andre bøjelige grene kan også bruges til reder, feks. afklippet fra kaprifolie og klematis.
Da det snart er påske, forsømmer jeg ikke lejligheden til at pynte lidt op :-) 


9 kommentarer:

  1. Hvor er det en god idé. Vidste slet ikke pletter i luften kunne blive så store. Det ser smukt ud med beton æggene i reden.

    Rigtig god weekend
    Knus Lone

    SvarSlet
  2. Frederikshavneren25. marts 2017 kl. 14.00

    Hej Anette. Nu har vi støbt 50 betonæg, og så kommer det gode spørgsmål! Hvordan får vi skallerne af? De er jo blevet noget mere "robuste" end kogte hønseæg. Jeg har engang læst, at man piller dem på vanlig vis, men det holder ikke rigtigt. Har du et trick, eller er det den hårde måde med en urtekniv og stor tålmodighed?
    Kommer der blade igen på alle de brune stængler af pletter i luften? Vi så den jo i drivhuset sidste sommer, og nu ligner den det, jeg er i færd med at smide ud, fordi det ser dødt ud. God weekend Else

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kommer blade på den igen i løbet af foråret, da vinteren har været mild.
      Når jeg piller de støbte betonæg, banker jeg på skallen med enten en lille hammer eller andet hårdt, så skallen krakelerer, og så pilles den af med en kniv. Det tager lidt længere tid end når man piller hårdkogte æg. Der er sørme til en ordentlig kurvfuld i har fået støbt.

      Slet
    2. Super! Tak for svar. Nu går det som en leg. Ja, det bliver en flot kurvfuld. Min pc vil ikke som jeg, men en skønne dag får du en mail eller disk med lidt af dit og dat!. Glæder os til foråret i din flotte have. Kh Else

      Slet
  3. Hei, så fint og vårlig rede du har laget!
    Fint med de tynne grenene. Så stor plante, imponerende!

    Klem, Ida

    SvarSlet
  4. Åh nej dog.... Ja, undskyld mit udbrud, men det går lige op for mig at jeg måske har smidt guld på gaden! Købte sidste år nogle "Pletter i luften", med lidt større blade end de normale. De så frygtelig døde ud igår, så jeg hev dem op og på komposten. Jeg har aldrig rigtig haft held med dem, men måske jeg alligevel har været for hurtig!! Kommer de nedefra eller får de visne pinde virkelig blade?? Hilsen en lidt for kæk-og-hurtig-til-at-smide-ud-havequinde.... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha da Fru Friis. Du må om og kigge til dem i komposten :-) Det er de visne pinde der får nye blade. Er man i tvivl om de har overvintret, kan man skrabe med en negl nogle steder på de visne pinde, tæt ved jorden, er de helt tørre er de som regel gået ud, er de lidt grønne og saftige kommer de igen. I milde vintre som vi har haft i år, over lever langt de fleste af mine. Nogle af dem har jeg haft i flere år. De er geniale som krukkeplanter.

      Slet
    2. Det var netop som krukkeplante jeg havde den... jeg må på hovedet i komposten og redde hvad reddes kan!! Tak for tip. :o)

      Slet
  5. Det ser bare så godt ud. Tak for tipsene om bløde grene til reder. Jeg havde slet ikke tænkt på, at man kunne bruge clematis-grene - det er da helt oplagt. Jeg er så misundelig på dine betonæg, de er så flotte.

    SvarSlet