Overnatning / Glamping

onsdag den 22. marts 2017

DIY. Sådan laver jeg friske spirer.

Jeg er blevet spurgt hvordan jeg laver friske spirer, det gør jeg sådan her.

De friske spirer i dette glas er mungbønner.


De valgte frø lægges i blød natten over. Dagen efter hældes vandet fra, de skylles derefter 2 gange dagligt, indtil de er spiret. Glasset står i stuetemperatur på køkkenbordet, eller i vindueskarmen, men tåler ikke direkte sol. Efter spiring kan spirene opbevares nogle dage i køleskabet.


Her har jeg brugt et spireglas med trådvæv i låget. Et syltetøjsglas med gaze over åbningen kan også fint bruges. 


 Min gamle spirebakke, som jeg købte inden jeg flyttede hjemmefra, så den er ca. 34 år gammel. I den er der lavet uendeligt mange spirer i tidens løb.


Friske spirer er meget sunde og velsmagende. Herunder er det røde linser der er spiret.


Mange af de frø du har i køkkenet kan spires, og der kan købes et bredt udvalg. Poserne her er set i Bilka. 


 Jeg bruger de friske spirer i salat, som pynt på maden, samt i  friskpressede juicer.


Jeg lærte som helt ung at lave spirer af min farmor. Hun blev i en sen alder meget optaget af grøntsagers positive virkning på vores helbred, hvilket smittede :-) 

Du kan læse meget mere om friske spirer HER

3 kommentarer:

  1. Eejjj ja sådan en spirebakke med grønt "låg" havde jeg også engang , ja og en 33-34 år siden ja det passer meget godt. Den er vist gået til for mange år siden .... :-)

    SvarSlet
  2. Hihi sådan en spirebakke stod også på mit køkkenbord for mange år siden. Det ser så lækkert ud med de grønne spirer. Og den juice kunne jeg godt drikke lige nu... så lækkert

    Rigtig god dag
    Knus Lone

    SvarSlet
  3. Jeg siger mange tak for dejlig inspiration:)
    God weekend.
    Hilsen Grethe.

    SvarSlet