Overnatning / Glamping

onsdag den 30. januar 2019

Fennikelsuppe med ristede rugbrødstrekanter.

Jeg er vild med grøntsagssupper, og laver det flere gange om ugen. Jeg har siden efteråret eksperimenteret en del med supper, denne er en ny yndlings.

Fennikelsuppe med ristede rugbrødstrekanter.


2 fennikel
2 løg
4 fed hvidløg
1 l. bouillon
salt og peber
citronsaft


Grøntsagerne renses og hakkes groft, svitses i en gryde i smør, eller olie. Bouillonen hældes over og grøntsagerne simrer til de lige akkurat er møre. 


Derefter blendes suppen, så den bliver cremet.


Suppen hældes tilbage i gryden, og smages til med salt, peber og citronsaft. Synes du suppen er for tyk, kan der hældes mere bouillon i.


Jeg bruger denne bouillon, fra A. Vogel, den gør underværker for alle mine supper. Den indeholder salt, så jeg har sjældent brug for yderlige salt i supperne.

A. Vogels produkter lærte jeg at kende som helt ung, min farmor var en stor beundrer af hans meninger om kost. Hun efterlevede i høj grad hans teorier. Jeg boede 1 år hos min farmor, da jeg gik på Skolen for klinikassister og tandplejere i Århus. Der blev serveret mange krus hyldeblomstthe med honning og hjemmebagte grovboller med smør, i hendes køkken. Råkost var en daglig spise. Hvor har jeg mange minder fra det år.


Ristede rugbrødstrekanter.

1 skive per person, skæres over til 2 trekanter, smøres med lidt olivenolie og knust hvidløg. Ristes i ovnen i 10 min ved 200 grader.


Hvor mange personer suppen rækker til kommer an på, om den serveres som forret, eller hovedret, og hvor stor sulten er. Jeg laver gerne en portion til aftensmad, og spiser rest til frokost.

4 kommentarer:

  1. Uhm det lyder dejligt. Den opskrift må prøves inden længe.Sjovt med din fortælling om A. Vogel, det var også at finde hos mine bedsteforældre og jeg bruger det også. Det er spændende med nye suppe-opskrifter. Her står den på suppe i dag, men det er Jægersuppe(guleærter).Hygge herfra

    SvarSlet
  2. Skønt med dejligt varmende suppe her i den kolde tid. Fryser altid fingrene når jeg skal ud at vande høns og heste her om vinteren og så er det rart at komme ind til en portion suppe. Kender ikke A. Vogel - tak for tippet.
    Kærlig hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  3. Tak for opskrift. Den smagte virkelig godt, så den skal vi have igen snart.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  4. Hvor ser det bare lækkert ud. det er altså det bedste ved vinter tid. Suppe.
    Åhhhh får helt lyst til at gå igang, men mon ikke morgenmaden skal indtages først.

    masser af klem
    Charlotte

    Kan du oplyse hvor den boullion købes

    SvarSlet