Overnatning / Glamping

onsdag den 24. april 2013

Gammel dobbelt gul påskelilje.


Denne gamle dobbelte gule påskelilje, som jeg har i min have, har en sød historie med sig.
Da jeg var helt ung, lærte jeg en ældre ungkarl at kende, gennem mine svigerforældre. De var naboer på landet og hjalp af og til hinanden. Ungkarlen hed Ove i Grenholm. Han var i mine øjne en lidt spøjs mand, men meget rar. Han elskede dyr, specielt kan jeg huske at efter han havde sat køerne ud, fik rigtig mange høns. De gik overalt i de gamle stalde, mellem spændende ting og sager, som ikke helt hørte hjemme der.
Da min mand og jeg flyttede ud på vores lille gård, kom han af og til og så hvordan her stod til. Han ville gerne se min have. Han have ikke selv have på sin gård.
Et år kom han med en sort sæk til mig. Der var påskeliljeløg i som han havde gravet op hjemme hos sig selv, der hvor hans mor engang havde haft have. Dem skulle jeg have.
Siden kom han hvert forår og så påskeliljerne i blomst, indtil han døde.
Hvert år når de dobbelte påskeliljer blomster, sender jeg Ove i Grenholm en venlig tanke.

12 kommentarer:

  1. Hvor er det en fin historie, som knytter sig til dine påskeliljer. Det gør dem endnu mere værd.

    SvarSlet
  2. Det er så fint når havens planter har en historie. Og så en dine påskeliljer oven-i-købet smukke :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har dem også. Hjemme fra mors have. Hun døde desværre alt for tidligt. Hun samlede på påsleliljer, jeg mener hun havde over tredive forskellige. God aften.

    SvarSlet
  4. Det var en dejlig historie Anette.....skønt med sådanne minder om dem man har fået frø og blomster af. De er da også yndige.

    SvarSlet
  5. Jeg tilslutter mig de andre, sød historie. Tak for den.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Det er dejligt at have minder i blomsterne :-)

    SvarSlet
  7. Hvor er det en sød historie, dejligt med blomsterminder - det giver en ekstra glæde

    SvarSlet
  8. For en nydelig historie Anette.Må du ha en deilig vårdag i vakre Danmark:)Klemmer Vibeke

    SvarSlet
  9. Det er så hyggeligt, når der gemmer sig en historie bag planterne.
    Jeg har også sådan et dobbelt påskelilje i min have, men jeg kender ikke navnet på den.

    SvarSlet
  10. Er det någon, som ved, hvad de hed? Det botaniske navn?

    SvarSlet
  11. -kunne ligne "Van Sion" (Narcissus pseudonarcissus )som jeg har fra gamle Maries have.En speciel dame som boede langt ude i skoven og døde for 40 år siden.Huset brændte blev aldrig bygget igen. Marie døde men hendes hårdføre påskeliljer og vintergækker står stadig i det der var hendes have.

    SvarSlet