Overnatning / Glamping

lørdag den 8. august 2015

Sommersyssel, rosensalt.


Sidste sommer lavede jeg rosensalt af havens rosenblade, synes lige i skal have opskriften igen, da det lige er tid for sådan et lille hyggeprojekt nu, hvor det endelig er blevet sommer. 
Rosensaltet bruger jeg til badesalt og som krydderi i maden.


                                      

De friske rosenblade lægger jeg ovenpå et læg salt i et fad. Jeg bruger en hel pakke groft salt. Det skal tørre indtil rosenbladene er helt tørre, derefter en tur i blenderen eller minihakker.


Den hakkede rosensalt, klar til brug.


I små fine glas, er det en sød værtindegave.


Rigtig god fornøjelse, en rigtig sommersyssel :-)



8 kommentarer:

  1. Tak Anette, tror straks jeg vil flå i mine Rose de Recht, de dufter så fantastisk :-), kh Margit

    SvarSlet
  2. Jeg blender tørrede rosenblomstblade med sukker og bruger det bl.a. til kager. Min mors æble-clafoutis med en lille del af sukkermængden udskiftet med rosensukker er et hit blandt mine børnebørn, når det bliver æbletid.

    Jeg blander ligeledes atlanterhavssalt med tørret marokansk mynte (ikke pebermynte som smager af tandpasta!) eller med citrontimian eller med fransk esdragon (ikke russisk) for slet ikke at tale om persille ..... og bliver så glad til vinter over, at jeg ikke behøver at investere så voldsomt i købe-krydderurter, som jo til den tid ikke rigtig smager af noget.

    Happy Gardening
    Jytte
    www.danishknitdfesign.com

    SvarSlet
  3. Pudsigt :-) igår eftermiddag lavede jeg 3 tallerkner. 1 med lavendel/ salt, 1 med krydderurter/salt og endelig en med roser/salt. Det bliver lækkert, bare at kan tage af det. De står og tørrer i mit drivhus, og det dufter bare så dejligt, når jeg kommer derind. Dejlig søndag til jer alle. VH Carina

    SvarSlet
  4. Tak Anette at du har overskud til at give af din erfaringer....tusind tak. God sommerdag til dig..

    SvarSlet
  5. Tusind tak for tippet, det må prøves af. :0)

    SvarSlet
  6. Hej. Tusind tak for tippet, det lyder så enkelt og ligetil, så det er nok værd at prøve det.

    SvarSlet
  7. Det er så lækkert, lavede selv med hybenroser for nogen tid siden :)

    SvarSlet
  8. Rosensalt låter ju helt underbart! Tack för tipset...och härliga bilder med!
    Ha en skön helg nu...
    Kram Titti

    SvarSlet