Overnatning / Glamping

søndag den 3. maj 2015

Ukrudtspesto.

En hjemmelavet delikatesse, sprængfyldt med gode vitaminer og mineraler, der smager skønt. Når nu man har ukrudt, kan man jo lige så godt få noget fornuftigt ud af det :-)

Opskrift :
Alle mål er cirkamål.
3 dl. spæde skud af skvalderkål, mælkebøtte, brændenælde, ramsløg, sødskærm, purløg, og hvad man ellers lyster af spiselige urter. Skylles godt, brændenælder overhældes med kogende vand.
1 dl. pinjekerner
½ dl. reven  parmesan
1 dl. koldpresset olivenolie
Saften af en halv citron, evt. lidt af skallen revet i
Salt og peber
Hakkes i foodprosser eller minnihakker.


Vi bruger pestoen ovenpå spegepølsemadder, som tilbehør og på nogle lækre små brød.
Skiver af groft brød, smurt med pestoen, lidt tomater og reven ost, og så en tur i ovnen. Så har man den lækrestre tilbehør til kød og kylling.


11 kommentarer:

  1. Kom der ikke også ost i da du lavede det på tv. Tak for gode udsendelser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo det var der, havde glemt at skrive det ind i opskriften. Kom i tanke om det her da jeg vågnede :-) Så nu er det rettet :-)
      Velbekom og tak for at du var opmærksom.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  2. Ummm det ser lækkert ud. Jeg var i skoven igår og troede jeg havde fundet Ramsløg.. Men det var nu Liljekonvaller, så et giver vel en flot buket på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bladene minder lit om hinanden. Godt du ikke tog fejl, for liljekonvaller skulle være giftige. Som højgravid kom jeg engang til at drikke et glas vand, hvor der havde stået liljekonvaller i, som jeg skulle have med i byen. Det skete der nu ikke noget ved, ikke den mindste smule ondt i maven fik jeg. De havde nu også kun stået der i kort tid, men alligevel blev jeg helt forskrækket over at jeg var kommet til at drikke vandet.
      Nu kan du glæde dig til smukke velduftende buketter.
      Kærlig hilsen Anette

      Slet
  3. Som man siger: If you can't beat it, eat it :-) Have - og ukrudtspesto er en rigtig god ting. Brændenælder er også rigtig gode i suppe. Men skvalderkålene, som de siger, smager som spinat? Nej tak - vores smager bare væmmeligt bittert. Man skal være ko for at holde af dem :-) Sødskærm, der ellers vokser som ukrudt alle andre steder, kan jeg simpelthen ikke få til at spire hos os. Mon det har noget med jordbunden at gøre?
    Kh, Karen

    SvarSlet
  4. Um det lyder og ser godt ud. Det må prøves.
    kh Hanne

    SvarSlet
  5. Også en klassiker her....gerne med løgkarse også, eller i efteråret lavet på grønkål. Pesto er bare skønt:0)
    KH Katinka

    SvarSlet
  6. Det lyder faktisk rigtig godt :-)

    SvarSlet
  7. Hej Anette.Så jo dine udsendelser forleden.Og det lyder da godt at man kan udnytte alt vores ukrudt til en dejlig pesto.
    Tak for opskriften.Knus Jette

    SvarSlet
  8. Nu får jeg også lyst til at spise pesto fra havens skat-kammer!
    Lene

    SvarSlet
  9. Lækkert! Vil da lige en tur i haven og plukke ukrudt ;0)
    Knus og rigtig god dag ❤️
    Lone

    SvarSlet