Overnatning / Glamping

tirsdag den 23. januar 2018

Kæmpeverbena et kæmpe hit.

Her i haven er kæmpeverbena et stort hit, jeg elsker den for dens smukke farve, de lange stilke der aldrig knækker, den er god i både krukker og bede. Den overvintrer fint i milde vintre, og selvsår sig flittigt. Sommerfuglene elsker den også og beriger haven med farve og liv.

 Kæmpeverbena er supergod i krukker og stor zinkbaljer. I baljen herunder er plantet 4 planter om foråret. De er vokset godt til.


Kæmperverbena fås også i en lidt lavere udgave der hedder lollipop.


Det latinske navn er verbena bonariensis, på dansk kaldes den også jernurt.

Sommerfuglene elsker den.

Her har jeg brugt kæmpeverbena som hæk ud mod åben mark, stik vest. Vi har kun 10 km til vesterhavet i fugleflugtslinie, så her blæser ret meget, men verbenaerne klarer det så flot.

Du kan selv så dine kæmpeverbena, frøene skal have frost for at spire. Første års planterne bliver ikke så store og kraftige, men overvintrer de, bliver de store og forgrenede. Kæmpeverbena kan også købes som udplantningsplanter om foråret. Hvilket giver det frodigste resultat.


Kæmpeverbena er god sammen med andre krukkeplanter, især de gråløvede synes jeg. De giver gruppen en lethed, som få planter kan tilføre.


At kæmpeverbena er flittig til at selvså sig er en stor glæde, når den dukke op på uventede steder. Her ved hønsegården. Den kraftige slyngplante er et selvsået græskarfrø, der fik lov at blive.

Jeg så i dag små fine skud, helt nede ved jorden på en kæmpeverbena, så indtil nu har de klaret vinteren. Så der vil sikkert være rigtig mange kæmpeverbenaer i haven i den kommende sommer. Jeg glæder mig.

11 kommentarer:

  1. Jeg har i årevis været misundelig over, at jeg ikke kan have den store smukke verbena i min lille have. Det vil se tosset ud. Og sørme om jeg så ikke ser, at der er en lav. Tak :-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
  2. Jeg elsker kæmpeverbena, de er uundværlig i haven, fordi de netop er med til at skabe en romantisk stemning i haven. Dog kan jeg bedst lide den høje, men jeg har jo også en stor have. Så til små haver, som Lisbeth skriver, er det jo dejligt at Lollipop findes. Dine ser rigtige dejlige ud Annette, kh Margit

    SvarSlet
  3. Kære Anette
    Jeg skal helt sikkert have kæmpeverbena i haven i år. Ser så smukt og romantisk ud. Tak for et dejligt indlæg og skønne billeder

    Kærlig hilsen
    Lone

    SvarSlet
  4. Hej Anette.
    Kæmpe Verbena skal jeg helt sikkert have overalt i min nye have. Vil blot hører om du selv sår dem, eller køber?
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg køber nye store planter, når jeg vil have kæmpeverbena i krukker og bede, hvor der ikke tidligere har været nogen. Men jeg graver også de selvsåede op, og flytter hen hvor jeg gerne vil have dem. Jeg har kun sået dem en enkelt gang, de var så langsomme til at spire, så jeg opgav og sætte nogle stiklinger i jorden, og så kom de op som karse langt hen på sommeren, da jeg havde glemt alt om dem. Jeg ved ikke om det er generelt, eller jeg bare var uheldig. Hvis jeg var dig ville jeg købe nogle store fine planter i år, de skal nok lave frøbørn til dig næste sommer, og så har du pludselig mange, hvis ikke vinteren bliver for hård.

      Slet
    2. Tusind tak for dit svar.
      Jeg må ud og købe store flotte moder planter.
      Knus Heike

      Slet
  5. Fuldstændig enig - kæmpe verbena er et hit!

    SvarSlet
  6. Kære Anette.
    De høje verbena er så smukke.
    Jeg husker at du for et par år siden skrev at du drømte om en hel hæk ud mod marken, og tænk....nu har du den hæk.
    Jeg glæder mig til det bliver sommer, indtil da, hav en skøn dag.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
  7. Så smukke dine verbena er.
    Jeg forsøgte forgæves sidste år at efterligne dig.
    Tror det var frø fra Eliane. Men nej. Det lykkedes ikke.
    Tror jeg i år forsøger med at købe en lille plante der kan vokse sig til.
    For de er fantastisk smukke og dekorative.

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
  8. De er så smukke 😀
    Jeg har ikke så megen held med at så dem, men som du skriver selvsår se fint. I efteråret gravede jeg nogle småplanter op, de står i drivhuset og så håber jeg på, at de kan blive rigtig store til sommer.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  9. ..... og så elsker jeg også den måde, de står og svajer i vinden på!

    Happy Gardening,
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet