Overnatning / Glamping

fredag den 21. december 2018

Det er svært at miste.

Vi mistede i slutningen af november min svigermor Bodil. Hun var indlagt på sygehuset med en infektion, men var i bedring, så det kom helt uventet.
Det er svært, når et kært familiemedlem pludselig er væk. Jeg har kendt min svigermor siden jeg var 13 år, så hun har været en del af mit liv, lige siden.
Bodil var landmandskone, elskede sin have og ikke mindst at bage. Selv om der var meget at lave på gården, var der altid masser af tid til både vores børn og os.


Kisten blev pyntet med Bodils yndlingsblomster, roser, nelliker og crysanthemum.

Efter begravelsen var der mindekomsammen i forsamlingshuset. Bodil har altid bagt til sin familie, så vi er blevet forkælet med småkager, og lagkager i lange baner. Så til hendes begravelse skulle der selvfølgelig være hjemmebagte lagkager og småkager, efter smørrebrødet.

Merle og jeg hentede hendes gamle kogebog, og fandt opskriften på brunkager. Bogen var så gammel, at den var fra den tid, hvor man havde brændekomfur, så der stod ikke noget om grader og tid. Så jeg tænkte lige, at det kunne jeg ringe og spørge hende om. Uha hvor er det svært, for det kunne jeg jo ikke.

I hendes fryser lagde der en kasse med pebernøddedej i pølser, så de blev bagt, og Alma smagte dem tilpas.


Hendes opskrift på lagkagebunde, havde jeg fået skrevet ind i min egen opskriftsbog for mange år siden, så den blev fundet frem. Lagkagerne lignede dog ikke helt hendes, men smagte fint. Opskriften på lagkagecreme havde jeg også, så den blev kogt. Syltetøjet som kom i havde hun selv lavet af frugt hjemme fra gården, hvor Johns bror og kone, bor nu.
Vaniliekransene havde hun bagt, så de var klar til jul. Hun bagte verden bedste vaniliekranse. Så småkagerne blev en blanding af nogle hun selv havde bagt, og hendes egne opskrifter.


Bordene blev pyntet som hun allerbedst kunne lide det ved juletid, nemlig med røde julestjerner, røde lys og hvide duge.

Sådan her vil vi huske hende. Babyen er Flora, som var hendes 4 oldebarn. Bodil vidste at der var 2 oldebørn mere på vej.


Bodil elskede sin have, først den store landbohave på gården, og siden byhaven. Hun passede selv sit hus og sin have. Jeg har gennem årene fået rigtig mange planter og stiklinger af Bodil, hun elskede at dele haveglæden.


Bodil kunne være blevet 85 år, d. 13 dec. Hun havde købt flæskestegen, og vi var inviteret. Så John syntes at vi skulle holde hendes fødselsdag alligevel, så det gjorde vi med flæskesteg, og hendes bedste dessert, jordbærrand med råcreme. Selv om jeg aldrig havde lavet jordbærrand før, lykkedes det. Der var røde julestjerner på bordet. Merle syntes dog at det var et lidt kedeligt bord jeg havde dækket, om ikke hun måtte kigge i juleskuffen. Det måtte hun, så hun og Alma fik pyntet bordet med nogle gamle nisser. Selv om Bodil ikke var der, ved vi at hun sidder oppe i himlen, sammen med sin Hermann, og holder øje med os allesammen. 


 Ære være Bodils minde.


16 kommentarer:

  1. Selvom man ved, at det går den vej, er det utroligt svært at miste de gamle i familien. De har jo altid været der, og det er ikke det samme uden dem. Dejligt, at I har en stor, varm og kærlig familie. Det er nok det vigtigste i verden.
    Knus og kærlig hilsen, Karen

    SvarSlet
  2. Man bliver aldrig klar til den sidste farvel og det skal man hellere ikke. Min i hjerte gemt ej glemt knus

    SvarSlet
  3. Det var trist, men hvor fik I mindet hende godt. Der er mange gode minder at tænke tilbage på.
    Kærlig hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Åh, ja, det er svært at miste! Selv når dem vi mister har levet et langt, godt liv, gør det så ondt, og er det så svært at forstå. Men det ser ud til at I har fået taget en smuk afsked med Bodil, og hvor er det fint at Merle og Alma kunne hjælpe til :-)
    Knus og mange tanker fra Nana

    SvarSlet
  5. Hver er det svært at vænne sig til, at en af ens kære ikke er mere.I har fået sagt fint farvel sammen med 'de små'. Men alle de dagligdags ting skal nu takles på en ny måde, men hun har jo haft en glæde ved det bedste i livet:haven. Det kan være med til at holde en oven vande i svære tider:vi mistede vores søn i en markbrand i juli og var helt sat skakmat.Haven holder tankerne lidt i ro.
    Gud jul til jer trods alt.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  6. Hei Anette.
    Det er alltid vondt å miste noen man er glad i. Selv om de er eldre og har levd et langt liv, gjør det så vondt. Godt at dere har gode minner tilbake.
    Ta vare på hverandre.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  7. Kære Anette.
    Jeg sidder med tårer i øjnene efter at have læst din beretning. Jeg kan godt forstå, at det er svært, at din svigermor ikke er der mere, og du vil af og til tænke: Hvorfor fik jeg ikke lige spurgt om det og det?
    I fik sagt et meget smukt og personligt farvel, og så må I mindes alle de gode stunder og oplevelser, I har haft med hende.
    Måske er det også særlig følelsesladet at miste og skulle sige farvel i juletiden, som mest skal være fyldt med glæde.
    Det var et trist men smukt blogindlæg, du præsterede efter en lang pause.
    Til sidst ønskes du og dine kære en rigtig glædelig jul samt et godt nytår - også på havefronten.
    Julehilsen fra det midtjyske
    Bodil.

    SvarSlet
  8. Kære Anette
    At miste nogle man holder rigtig meget af gør ondt rigtig langt ind i hjertet. Føler rigtig meget med dig og John i denne svære tid.
    Jeg har ikke så mange ord til jer, da jeg selv er meget hårdt ramt af sorg og savn. Jeg mistede den mest unikke og rare ven, der var som en bror for mig her for 7 uger siden uden varsel, 47 år gammel uden forvarsel på nogen måde. Så der er HÅRDT.
    Du og John ønskes en rigtig god jul og et godt nytår håber vi ses i 2019 til nye haveoplevelser, selvom glæden herfra ikke er så stor ved noget ligenu.

    Knus herfra det midstfynske, Pia og Jørgen



    SvarSlet
  9. Det gør mig ondt med din svigermor. Sikke en fin måde at sige farvel til hende helt i hendes ånd. Det er svært at miste. Kram

    SvarSlet
  10. Kondolere og sender de varmeste tanker til jer
    Vil også gerne ønske jer en glædelig jul og et lykkebringende nytår
    Tak for en dejlig livsbekræftende og inspirerende blog og underskøn have. Glæder mig til du åbner igen
    De bedste hilsner Anette Jensen

    SvarSlet
  11. Kære Anette
    Du har så ret i at det er svært. Som en rigtig fargris, der mistede min far i en for tidlig alder af 69, for 5 år siden, ved jeg hvad du mener.
    Det er dog en stor glæde at se at i har fået sagt farvel til Bodil, efter hendes ønsker og i hendes ånd.
    Den mulighed fik min søster og jeg ikke og det var næsten det værste.
    Din svigermor Bodil ser rigtig rar og god ud.
    Har heldigvis stadig min svigermor Bodil (ja det hedder hun) og håber at have hende mange år endnu.
    Vi har også haveglæden til fælles, har forskellig smag men glæden er den samme.
    Rigtig glædelig jul til dig og din skønne familie

    SvarSlet
  12. Det er meget trist at miste, uanset om det kommer pludseligt eller er mere ventet. Særligt smukt synes jeg I har taget afsked og mindet jeres Bodil, så fin en tanke med hendes egne opskrifter og hendes farver.
    Ønsker jer en god jul trods alt.
    Ulla

    SvarSlet
  13. Kære Anette
    Kondolere så meget<3 Hvor er det, trods det svære et meget meget smukt indlæg, om den fineste afsked med Bodil. Hun lyder som en vidunderlig kvinde!
    I ønskes en varm og god jul, trods det i er igennem netop nu.
    Knus Anette

    SvarSlet
  14. Kære Anette
    Mange tanker til hele jeres familie. Det er så svært at miste.
    Heldigvis bærer vi minderne med i vores hjerte, omend det kan være en ringe trøst, når man står midt i det hele..
    Hvor er det et smukt indlæg, du har skrevet om din svigermor.
    Med ønske om en rigtig glædelig jul til jer alle.
    KH.

    SvarSlet
  15. Jeg kondolerer og sender tanker til dig og din familie. Hvor har du sagt et fint farvel til din svigermor i alle dine forberedelser til begravelsen og hendes fødselsdag som hun ikke nåede, alt er gjort med kærlighed og i hendes ånd.
    Jeg ønsker dig og familien en rigtig glædelig jul på trods af sorgen.

    SvarSlet
  16. Kære Anette
    Hvor gør det mig ondt for jer, og jeg kondolerer. Men hvor har I givet Bodil et flot farvel. Hun var da en rigtig energisk dame som vidste hvad der var godt. Dejligt I holder fast i alt det hun kunne lide.
    Håber I trods alt, har haft en dejlig juleaften.
    Mange tanker og knus

    Kærlig hilsen Lone

    SvarSlet