Overnatning / Glamping

lørdag den 12. august 2017

Der skiftes hoveder i lange baner.

Det er en stor glæde at have mange georginer til snit i haven. Jeg er storforbruger af de smukke blomster. Det helt fantastiske ved disse blomster er at jo flere man plukker, des flere kommer der.

Normalt holder georginhovederne 3 dage når de flyder i vand, men nu hvor det regner ofte, fyldes hovederne med vand og synker lidt ned. Så lige for tiden skiftes de hver anden dag. Godt at jeg har nok af dem :-) 

30 styk i badekarret ser rigtig flot ud.

En zinkbalje med en flok hvide hoveder.

Et barnebadekar med forskellige røde georginer i.


Bakke i kobber med bare 2 georginer i en orange farve der klæder kobberet.

En enkelt i et fuglebad.

Hængt op i små flasker klarer de bedre regnen.

 Der er så mange smukke, så det er svært at sige hvilken der er smukkest, jeg er vild med dem allesammen.


I et stilleben i den hvide have, hvor der ikke er så mange hvide blomster lige nu, gør en enkelt georgin underværker.


Der er så mange blomster lige nu, at de sidste 2 gange hvor jeg har haft besøg af plejehjemsbeboere, har de hver især kunnet få en buket med hjem til stuen, plukket af deres hjælpere. Det bringer både smil og glæde, og det smitter :-)

Den anden dag hvor jeg havde besøg fra plejehjemmet havde de sat sig omkring et bord på møddingspladsen, hvor der stod en stor petunie midt på bordet. En af de kvindelige beboere stod lige så stille og pillede de visne blomster af, og hjælperne drejede potten for hende, hjælperne fortalte at det elskede hun, hun havde også lidt potter udenfor sin stue hun kunne nippe lidt i. Tænk hvor mange blomster hun mon har nippet i sit liv, og stadig elsker det, selv om hun ikke længere er helt frisk.

Når jeg har besøg fra plejehjemmene er det altid om formiddagen, så har de haven for sig selv, og de skal jo nå hjem til middagslur. Ofte har de frokost med som de nyder i haven, sammen med den kaffe og kage som jeg laver til dem. Især er de begejstrede for Frk. Violas vaskeri, der er så meget at snakke om og mindes derinde. Blomsterne og dyrene bringer også smilet frem og får snakken igang. Herligt at kunne bidrage til gode oplevelser. Dejligt at personalet har lyst at tage med beboerne  på udflugt, efter beboernes ønsker. Det er altid sådan noget sødt personale der er med, jeg kan se de nyder deres arbejde, og de er så søde ved beboerne. Det er så dejligt at se.

15 kommentarer:

  1. Åh, suk, hvor er dine georginer skønne, Anette! Det er mine egne nu også, og jeg plukker også løs af dem.
    Hvor er det rørende det du fortæller om de gamle fra plejehjemmene. Jeg plejer at sige til mine børn at hvis jeg bliver gammel og dement, skal de sørge for at jeg har en hund eller en kat jeg kan klappe engang imellem. Det ville nu heller ikke være dårligt at få lov til at nippe blomster :-)
    Kærlig hilsen Nana

    SvarSlet
  2. Hvor må det være skønt at kunne fråse i alle de blomster.
    Dejligt at læse om dine plejehjemsgæster. Som Nana vil jeg også gerne nippe blomster, når jeg er så gammel at alt andet svigter. Der må ligge mange minder i det.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
  3. Åhh så fint! Bra tips och underbara bilder...
    Kram från Titti

    SvarSlet
  4. Så smukke dahlia du har Anette. Jeg bliver så inspireret til at få mange flere næste år.
    De er så smukke og dekorative.
    Bliver så glad inden i af din fortælling om hverdagslivet på et plejehjem. Der er mange som gør en rigtig god indsats.
    Det er sådanne oplevelser de skal have. Ville elske det blev mig når jeg skal der hen!!!!!!

    Knus og skøn søndag
    Charlotte

    SvarSlet
  5. Hvor er det altså bare så fint jeres insekthotel. Og du har helt ret! Brombær og klematis er en skøn kombi


    หนังตลกฝรั่ง

    SvarSlet
  6. Så mange smukke georginer. Det ser forrygende ud når de ligger der og flyder rundt. Jeg bliver helt rørt over din historie om besøgende fra plejehjemmet, og hvor må de bare nyde at få lov til at gå rundt og nyde det hele i din flotte have. Jeg elsker også at nippe blomster. Der er noget helt meditativt over det.
    Skønt skønt indlæg søde Anette

    Knus Lone

    SvarSlet
  7. You have such a wonderful variety of Dahlias, love them and also have them in my garden. I always make bouquets of them and never had them floating, good idea. The dahlias in the bathtub are wonderful!
    So good of you to invite residents of a nursing home in your garden, that gives happiness and joy in their lives.
    Regards, Janneke

    SvarSlet
  8. Hvor ser det fint ud med georginerne i karret!
    Jeg flytter selv på landet i en stråtækt idyl om et par måneder, så din blog er en kæmp inspiration for mig😊

    SvarSlet
  9. Hej Anette.Hvor har du bare mange smukke dahla.men du har jo også pladsen til dem alle.
    Og dejlig at plejehjembeboerne har så stor glæde af at besøge din dejlige have.Rigtig dejlig søndag knus Jette

    SvarSlet
  10. Hej Anette. Hvor er det smukt med dahlierne i vand. Det er flotte hoveder. Nej hvor bliver jeg glad for at høre om plejehjemsbeboerne. Hvor er det godt, at de kommer ud og får en god oplevelse. Det giver så meget indhold i tilværelsen og er sikkert noget, de kan snakke sammen om længe. Du gør virkelig mange gode gerninger i din have - hvor er det sejt og flot gået!

    SvarSlet
  11. Anette - jeg har fulgt dig længe og din skønne have og gode ideer.
    Men allermest af alt er du et hjertegodt menneske. Altid positiv og givende. Tak for det
    Hilsen Bodil

    SvarSlet
  12. Det må også være en dejlig oplevelse for de ældre mennesker at besøge din have.
    Her plukker vi også georginer, vi skal gerne holde dem igang, så de er friske til den 9. september, der skal vores yngste søn giftes og hans kæreste vil gerne have lavet sin brudebuket af georginer fra svigermors have.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  13. Kæreste Anette.
    Jeg bliver helt rørt af din fortælling om plejehjemsbeboerne. Hvor betænksomt af dig, at de må komme om formiddagen. Ikke bare har du den smukkeste have, men du er også det smukkeste menneske.Tak for dig.
    Vi ligger selv vandrette for tiden, for min svigermor flytter på plejehjem i dag. Den hjælpsomhed vi har mødt, siger mig, at det bliver dejlige sidste år for hende.
    Tak for alle de smukke billeder, Anette. Fortsat god sommer.
    Mange kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
  14. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังสยองขวัญ

    SvarSlet