Overnatning / Glamping

fredag den 16. februar 2018

Stor forandring, ny allè er kommet frem.

Vores have har nu 32 år på bagen, i hvert fald den ældste del. Den yngste del er det nu 24 år siden vi plantede til. Vi har i mange år stammet op og tyndet ud. Der er plantet under med stauder og andet.
I de sidste par uger er det det 24 år gamle læhegn mod øst, der har stået for tur. Alle gran og egetræer er stammet op. Det har givet så meget lys og luft, og tænk der er opstået den fineste allè.

En lang lige allè, hvor man kan gå tur ned igennem, under trækronerne, men hinanden i hånden. Med udsigt til marken på den ene side, og haven til den anden.
Mod marksiden er der planer om at plante en lang bøgehæk. Mod havesiden skal der plantes noget der varierer i højden, så man nogle steder kan kigge ind i haven og andre steder på noget buskagtigt. Jeg ved ikke helt endnu hvilke planter der skal plantes, men det finder jeg nok ud af. Jeg har nogle billeder i hovedet, som jeg forestiller mig at det kan komme til at se ud.



Faktisk startede vi i efteråret, med at stamme de første grantræer op, grenene blev brugt i julehaven.



Det gav lys, luft og plads.


Den gamle hæk af paradisæbler har lidt gevaldigt over de dårlige lysforhold, den lave hæk der er lige foran grantræerne. Den skal nu fjernes, og jeg har planer om at der skal plantes skyggetålene buske og stauder istedet. I baggrunden allerbagerst er en række energipil, de er nu gravet op, og skal erstattes af en bøgehæk.


Læhegnet er langt, der hvor det ser ud til at græsset stopper, er der bare et bed der går ud fra læhegnet, der er ligesåmeget på den anden side af bedet.


Et rigtigt spændende projekt.


Når vi fælder, eller beskærer træer og buske i haven, bliver alle grene og stammer lavet til flis. Der skal være flis at gå på i allèn. Flisen bruges også nogle steder til at dække jorden, især ved nyplantede træer og buske, samt imellem højbedene i køkkenhaven. Det holder på fugten, begrænser ukrudtet  og så bliver det til den dejligste muld med tiden.

6 kommentarer:

  1. Ej, hvor er det fint, Anette! Helt fantastisk, faktisk! Og det bliver endnu finere med bøgehæk og diverse planter på indersiden. Jeg glæder mig til at se det i virkeligheden en dag :-)
    Kærlig hilsen Nana

    SvarSlet
  2. En kærligheds alle, hvor bliver det bare fint, måske jeg skulle inviterer Leif med næste gang jeg besøger jeres have. :-)

    SvarSlet
  3. Wow - vilket tydligt bevis på att trädgård är långsiktighet och förändring i ett. Så vackert det blir och bokhäck låter helt underbart att sätta där. Det låter fantastiskt att vandra hand i hand genom allén.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
  4. I ligger ikke på den lade side, men det kommer slet ikke bag på mig. Det er jo et kæmpearbejde, I er i gang med.Især er det altid overvældende at se, hvor meget afsavede grene fylder, når de kommer ned at ligge på jorden, og de forsvinder jo ikke af sig selv!!!
    Desværre kan jeg ikke lige se inde i mit hoved, hvor den nyopståede allé ligger, og det på trods af, at jeg har været på besøg hos dig tre gange. Nå, det kan der jo gøres noget ved!
    God søndag.
    Mvh. Bodil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den nye alle er nede i den parklignende del af haven, ud mod øst 🙂
      Ja afsavede grene fylder helt vildt meget, men så er det godt at vi har flishuggeren, den spiser det hele, når vi fodrer den med grenene.

      Slet
  5. Sikke en fantastisk fin og lang alle I der har fået skabt. Det er rigtig flot med det lange kig. Og et stort arbejde. Det giver også nye muligheder inde i haven - skønt.

    SvarSlet