Overnatning / Glamping

mandag den 23. april 2018

Kæmpe nyt staudebed.

Et af dette forårs helt store projekter har været et nyt staudebed, hvor der tidligere var vildnæs. Herunder er jorden renset, jævnet ud og klar til plantning. Jeg har valgt at beholde den fritvoksende hæk af surbær.


Men vejen var lang. Bedet var ret tilgroet af vilde syrener, der havde sat rodskud i 100 vis. En anden flittig rodskyder der var i bedet var maghonie. Sådan et bed der har trængt til en ordentlig opgradering i mange år. Træer og buske blev skåret ned med motorsaven og det hele rød i flishuggeren. Værre var det med rødderne, de blev gravet op med rendegraveren, og jorden blev gravet godt igennem. Derefter blev den finkæmmet for rodstumper, og til sidst planeret fint ud.

Et rent vildnæs.


I forrige uge kom de bestilte stauder hjem, og sidste mandag blev de plantet. De ser bestemt ikke ud af meget, men det kommer de nok til, i løbet af et par sæsoner. Planterne jeg har valgt er forskellige græsser, stjerneskærme, solhatte, geranium, salvie, sølvlys, plus lidt andre. Alle stauderne er dansk producerede og fra gartneriet Hennecke stauder. De planter der står forrest i stativerne er bonderoser og pæoner, de har stået der i mange år, men manglede lys. De grønne tuer er digitalis (fingerbøl)

Det er første gang nogensinde, at jeg har lavet så stort et staudebed, men næsten ene nyindkøbte stauder.

 Den rene leg at plassere de forskellige potter, og drømme om resultatet. Det bliver helt sikkert eventyrligt.


Jeg skal nok vende tilbage med billeder af det nye staudebed, flere gange i løbet af sommeren.

16 kommentarer:

  1. Ja, det er spændende:) Der er ikke noget som et bart stykke jord at boltre sig på. Det lyder som en god kombination af stauder og græsser, du har valgt:)Glæder mig til at se det senere.

    SvarSlet
  2. Hold nu op hvor er det spændende. Sikke et arbejde men kan se et smuk resultat for mig. Er du vimmer det bliver flot med alle de blomster. Det glæder jeg mig til at følge.

    God tirsdag
    Charlotte

    SvarSlet
  3. Kære Anette
    Sikke et arbejde, og det lønner sig jo i sidste ende. Der bliver så flot.
    Ønsker dig en smuk dag.

    Kærlig hilsen
    Lone

    SvarSlet
  4. Godt I har maskiner til hjælp, det er hårdt arbejde at befri sådan et stort stykke for krat.
    Stauder breder sig hurtigt, allerede sidst på sommeren, kan du se stor forskel. Husk at lave stier, så du kan komme til at passe det, ellers er jeg bange for, at det hele gror til for dig, det gjorde mit i hvert fald, nok fordi jeg ikke havde fået det renset ordentligt.
    Det skal nok blive flot, det er fine planter, du har valgt.
    Kærlig hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  5. Wow for et stort bed, og sikke et arbejde der ligger bag. Det bliver drømme dejligt. Glæder mig til at se mere:-)
    Godt gået
    Ha en god dag i det vest jyske.
    Knus Anette

    SvarSlet
  6. nøøøøøøøj der kan bære mange forårsløg i det bed :-)

    SvarSlet
  7. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    ดูหนังออนไลน์

    SvarSlet
  8. Wow Anette... sikke dejlig opgave du/I er i gang med. Det glæder jeg mig til at se. Heldigt du har en mand med en maskinpark da. Er det ud ad mod køkkenhaven/skærehaven bedet er udvidet ?
    God arbejdslyst og fornøjelse med det. Det er nogle smukke staudevalg du har gjort. Knus fra Sydfyn

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nederst i den parkligende del af haven, i bedet ved den nederste runde græsplæne. Knus

      Slet
  9. Wauw sikken et lækkert stort bed. Ih hvor jeg glæder mig til at følge udviklingen af det :)

    Rigtig god fornøjelse med det

    SvarSlet
  10. Det bli'r rigtig godt, og mange blomster til vaserne

    SvarSlet
  11. Det lönar sig att göra ordentligt förberedelsejobb :) Härligt att ha en massa växter att hämta och sätta ut. Det låter som det blir underbar sommarplantering.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  12. Marianne Toxværd1. maj 2018 kl. 13.31

    Tak for skønne dage i skurvognen��
    At sidde og se solnedgangen, lytte til alle de skønne fugle og nyde forårets blomster i fine omgivelser var ren helse for sjælen. Jeg fik så megen inspiration og kommer gerne igen
    De bedste have hilsner
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne Toxværd1. maj 2018 kl. 13.33

      Hov det skulle vist ikke stå her!? Beklager :)

      Slet