Overnatning / Glamping

mandag den 20. november 2017

Blå time i græskardrivhuset.

Traditionen tro har jeg samlet de fleste af mine græskar inde i det ene drivhus. Her kan de fint opbevares frostfrit det næste stykke tid. Efter jul flyttes de ind i stalden, og bliver de spist i løbet af vinteren.


Det er ikke kun græskar der er rykket indenfor i drivhuset, nogle af krukkerne med sommerblomster får også forlænget livet under det beskyttende glas.


En palmekål fra køkkenhaven er gravet op og plantet i en spand, jorden er dækket med mos. Den er så fin til de grå-grønne farver.


På den ene gavl vokser der vedbend, ren romantik, sammen med englen på hylden, der hver dag luner sig ved lyset i glasset.


Græskaravlen var rigtig god i år. Jeg har fundet en ny måde at anvende græskar på. Jeg er jo blevet helt afhængig af frisklavet grøntsagsjuice, og heri smager græskar ganske dejligt. Jeg begyndte at lave grøntsagsjuice 1 marts, fordi jeg havde prøvet alt for at slippe af med en flere måneder lang forkølelse. Det virkede, og jeg er stadig ikke det mindste snottet, hvilket jeg ellers ville have været på nuværende tidspunkt. Hele mit liv har jeg døjet med forkølelse, halsbetændelse, snot og hoste, så det er virkelig dejligt at jeg har fundet frem til noget der virker på mig. Jeg drikker dagligt 2 store glas grøntsagsjuice, hvilket er ret mange grøntsager der glider ned på den måde. 


Alle græskarrene er spisegræskar, i de smukkeste nuancer og faconer.


Levende lys i drivhuset luner og giver en fantastisk stemning.


Nødder, gran og grønt giver julestemning.


Det var en lille rundtur i græskar drivhuset, et af de rum jeg holder rigtig meget af.


10 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Jeg var på besøg i din have i lørdags, og både græskarhuset og græskarrene blev beundret af os. Næste år vil jeg også dyrke de fantastisk smukke blå sorter.
    Vi var i det hele taget meget begejstrede for jeres dejlig have og alle dine smukke pyntede huse og stillebens. Du har virkelig sans for det.
    Vi drog afsted med masser af dejlige indtryk og ideer til vores egne haver. Tak for det.
    Jeg vil glæde mig til at komme på besøg en skøn sommerdag.
    For øvrigt dejligt med juice og forkølelse. Grønt er godt��
    Kh Lotte

    SvarSlet
  2. Det er simpelhen så fantastiske smukke og hyggelige billeder. Fantastisk genbrug af de smukke græskar. Synes igen det er rigtig øv, at i bor så langt væk. Men et besøg i haven er stadig på min ønskeliste.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
  3. Hvor er det stemningsfuldt, Anette! Jeg har kun dyrket butternut og hokkaido, men jeg har købt tre af de skønne, grønne græskar, og jeg har opdaget at de ret godt tåler mild frost - i modsætning til de orange. Mine ligger stadig og pynter på vores trappesten. - Jeg har jo desværre ikke et drivhus jeg kan pynte op ...
    Din idé med at have palmekål i potter er bare så god :-)
    Fortsat god julehave til dig og dine gæster!
    Kh Nana

    SvarSlet
  4. Så skønne stemningsfulde og inspirerende billeder. Må jeg spørge hvad de grålige og blågrønne græskar/sort hedder ??
    Kh Britta

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Britta. Der er mange forskellige sorter af grå grønne græskar i mit drivhus. Jeg køber frøene hos The Plantexplorer, et dansk frøfirma på nettet, som har et enormt udvalg af græskarfrø.

      Slet
  5. Hei Anette.
    Flotte og stemningsfulle bilder. Din ide med å pynte med å bruke palmekål i potte skal jeg ta med meg. Dekorativt. Dere sier græskaravlen. På norsk heter den eføy. En plante jeg bruker mye. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  6. Das Gewächshaus mit all den Kürbissen sieht wunderschön aus!!!
    Die Stimmung ist einzigartig!
    Vielen Dank für das Zeigen!

    Herzliche Grüße, Biene

    SvarSlet
  7. Det är en fröjd att se allt vackert du skapar bästa fru Pedersen! Älskar ditt underbara växthus! hilsen fra Jejja i Skåne

    SvarSlet
  8. Kære Anette.
    Hvor er der altså smukt i dit græskar-drivhus. Der er så fantastisk smukt at jeg kunne sidde der i dagevis. Jeg er vild med de grå og grønne græskar, det er utroligt at der ikke er flere der dyrker dem. Alle sukker efter et sted at købe dem.
    Du er SÅ dygtig til at arrangere tingene. Vidunderligt syn.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
  9. Jeg kunne sagten se mig selv med en krus te og en god bog i dit fantastiske smukke græskardrivhus.Palmekål den må på listen til næste års planter. Du er bare så dygtig Anette og du bringe glæde til mig med dine billeder. Hygge herfra

    SvarSlet