Overnatning / Glamping

torsdag den 23. januar 2014

Tid til islygter i haven, se hvordan jeg gør.

Så er det endeligt blevet frost hele døgnet. Så nu er mine islygter kommet op af fryseren og ud i haven. Jeg har lavet dem efterhånden som jeg har haft nogle buketter, der var lige på det sidste. God og gratis måde at forlænge blomsterglæden på.




Indeni islygten lægger jeg en lille lyskæde. Levende lys kan også bruges, men de blæser ofte ud, og afgiver varme.


Når jeg laver en islygte, tager jeg en stor beholder. Indeni sætter jeg en i mindre omkreds, som jeg fylder med små sten (for at den ikke skal flyde op, og stene tømmes ud, når lygten er frosset)
Så sætter jeg mine blomster og grene fast med tøjklemmer, på kanten af den inderste bøtte, med hovedet nedad, derefter fylder jeg koldt vand i. Har prøvet med kogt kold vand, for om isen så blev mere klar, men synes ikke det har nogen effekt. Hele herligheden sættes nu i fryseren, med mindre der er rigtig mange minus grader udenfor.


Når isen er gennemfrosset, skærer jeg alt det grønne der stikker op over isen af. Tømmer den inderste bøtte for små sten. Lader den stå i vasken, indtil den kan hældes ud af formen, og den inderste bøtte trækkes op. Hvis man fristen til at hælde varmt vand over, kan man risikere at isen revner.


Så vender jeg islygten, så blomsterhovederne vender opad. Putter en lille lyskæde op i huldet i midten. Sætter islygten på et fad, med enten mos eller hø. 


En dejlig dekoration i vinterhaven.

12 kommentarer:

  1. SÅ VAKKERT
    FLINKE ANETTE
    ØNSKER DEG EN KREATIV DAG
    KLEM ELI:)

    SvarSlet
  2. Tak for opskriften Anette.
    Havde undret mig over hvordan i laver de flotte islygter, nu er det bare at komme igang.
    Vinterhilsner fra Heike

    SvarSlet
  3. Så kreativ du er :-) Den er fin! Og rart at man kan få noget positivt ud af kulden!
    Kh Nana

    SvarSlet
  4. Wow det var en meget smuk islygt..:-)

    Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hej Anette
    Dine islygter er meget smukke! Hvor er det fint at få en instruktion.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
  6. Smukt smukt smukt - god ide med lyskæden ;)

    SvarSlet
  7. Kender godt til islygterne.
    Men har aldrig set dem med blomster inden i.
    Smart og dekorativt.
    Godt fundet på.
    Klem Lonni

    SvarSlet
  8. Rigtigt fin idé. Meget dekorativt og smukt.

    SvarSlet
  9. smuk inspiration, med dejlig udførlig anvisning. Tak og god weekend!

    SvarSlet